.

 

 
 خلاصه ای از سخنراني استاد محترم خانم زهره بروجردي
 

فضيلت ماه مبارك رمضان

جلد 93 بحارالانوار، صفحه 364:

‏ پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند: اُعْطِيَتْ امَّتى‏ فى‏ شَهْرِ رَمَضانَ خَمْساً لَمْ يُعْطَهُنَّ امَّةُ نَبىٍّ قَبلى‏، در ماه رمضان 5 مورد به امت من عطا شده است که به امت هیچ پیامبری داده نشده است:

1. امّا واحِدَةٌ: فَإذا كانَ اوَّلُ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضانَ نَظَرَ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ الَيْهِمْ، وَ مَنْ نَظَرَ اللَّهُ الَيْهِ لَمْ يُعَذِّبْهُ ابَداً،

خدای سبحان در شب اول ماه مبارک رمضان نظر خاص و ویژه ای به امت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می‌کند که به واسطه آن توجه تا قیامت عذاب نخواهند شد.

2. وَ امَّا الثَّانِيَةُ: فَانَّ خُلُوفَ افْواهِهِمْ حينَ يُمْسُونَ عِنْد اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ اطْيَبُ مِنْ رِيحِ المِسْكِ، اگر روزه دار صبح تا غروب را عندالله بسر برد، بوی دهانش از بوی مشک و عنبر معطر تر است.

3. وَ امّا الثّالثةُ: فَانَّ المَلائِكَةَ يَسْتَغْفِرُونَ لَهُمْ فى لَيْلِهِمْ وَ نَهارِهِمْ، در ماه رمضان نیروهاي غیبی در خدمت مومنین هستند و برای آنان طلب مغفرت می کنند.

4. وَ امَّا الرَّابِعَةُ: فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ يَأمُرُ جَنَّتَهُ انِ اسْتَغْفِرى‏ وَ تَزَيَّنى‏ لِعِبادى‏ خدای سبحان به بهشت دستور می‌دهد که برای امت پیامبر خودش را تزیین خاص كند و برای آنان طلب مغفرت کند زیرا: فَيُوشِكُ انْ يَذْهَبَ بِهِمْ نَصَبُ الدُّنْيا وَ أَذاها وَ يُصيرُوا الى‏ جَنَّتى‏ وَ كِرامَتى، آنها از خستگی دنیا به طرف بهشت و کرامت من می‌آیند.

5. وَ امَّا الْخامِسَةُ: فَاذا كانَ آخِرُ لَيْلَةٍ غَفَرَلَهُمْ جَميعاً، هنگامی که آخر هر شب می شود خدا همه امت را می‌بخشد.

صفحه 369:

گروهی از یهود خدمت پیامبر رسید و اعلم آن ها پرسید: چرا روزه ماه رمضان یک ماه کامل است در حالیکه امم پیشین روزهای بیشتری باید روزه می گرفتند؟ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: زمانی که آدم از شجره منهیه خورد، آثار آن سی روز در بطن ایشان باقی ماند. خدا سی روز بر ذریه او گرسنگی و تشنگی را واجب کرد و این اجازه خوردن افطار تا سحر هم تفضلا داده شده و الا باید سی روز هیچ نمی خورند.

یهودی گفت: فایده سی روز روزه چیست؟ پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: اگر مومنی سی روز به جهت امتثال امر حق و نه ریائاً با خدا معامله کند و روزه بگیرد، خدا هفت خصلت را بر او واجب می گرداند:

  • 1. گوشتی که در اثر حرام بر بدنش جذب شده، ذوب می گردد.
  • 2. به رحمت خدا نزدیک می گردد.
  • 3. کفاره خطای حضرت آدم را با روزه اش می دهد.
  • 4. سکرات موت بر او آسان می شود.
  • 5. در روز قیامت از گرسنگی و تشنگی در امان خواهد بود.
  • 6. برگه برائت از آتش دریافت می کند.
  • 7. از طعام بهشت و لذات آن اطعام خواهد شد.

یهودی به پیامبر صلی الله علیه و آله گفت: تو راست می گویی، در تورات هم همین دلایل آمده است.

  • در روایت دیگری از امام رضا علیه السلام سؤال شد: دلیل روزه ماه رمضان چیست؟

حضرت فرمودند: 1. انسان روزه دار درد گرسنگی و تشنگی را می شناسد و بعد به کمبود های آخرت که بی پایان است، رهنمون می شود و عبرت می گیرد.

2. افراد روزه گیر خاشع می شوند و خود برتربین نخواهند بود و غنی و فقیر شرایط مساوی خواهند داشت.

3. انسان قدرت بدست گیری زمام شهوات را خواهد داشت.

4. روزه، خود واعظی است که پیام های خاص جدایی از تعلقات را به همراه دارد.

5. روزه ریاضتی است که انجام تکالیف را بر خود واجب دانسته و خود را پرورش می دهیم.

6. روزه انسان را تحریک بر طعام دادن به گرسنگان و ادراک شرایط فقر می کند.

در ادامه حضرت فرمودند: اگر سؤال کنید که چرا روزه و آدابش فقط در ماه رمضان باید باشد؟ جواب می دهم که رمضان ماه نزول قرآن است، پس بین ادراک قرآن و مردم ارتباط است و اگر کسی نمی تواند به دلایل موجه روزه بگیرد، کفاره ای را هر شب کنار بگذارد تا توفیق ادراک قرآن از او گرفته نشود.

 زن که عادت ماهانه است و کفاره ای بر او قرار داده نشده است، قوه ادراک قرآن از او سلب نمی شود زیرا به واسطه صبر بر این اذیت، اگر در این دوران بمیرد، مثل این است که در جبهه جان داده است. حضرت در ادامه می فرمایند: رمضان اول سال فطري ماست.

 






محتوای مرتبط