.

#پيامبر
در نهج البلاغه آمده است:

«إِلَى أَنْ بَعَثَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ مُحَمَّداً رَسُولَ اللَّهِ صل الله علیه و آله و سلم ... أَهْلُ الْأَرْضِ يَوْمَئِذٍ مِلَلٌ مُتَفَرِّقَةٌ وَ أَهْوَاءٌ مُنْتَشِرَةٌ وَ طَرَائِقُ مُتَشَتِّتَةٌ ...»

« تا اين كه زمانى فرا رسيد كه خداوند تبارك و تعالى حضرت محمد (صلّى اللَّه عليه و آله) را به پيامبرى مبعوث نمود، ... آغاز نبوت رسول خدا (صلّى اللَّه عليه و آله) مردم، هر كدام گروه، گروه شده بودند و هر جمعيتى آئين خاصى را پيروى مى‏كردند...»

« مِلَلٌ مُتَفَرِّقَةٌ »« در آغاز نبوت رسول خدا (صلّى اللَّه عليه و آله) مردم، هر كدام گروه، گروه شده بودند » مردم عصر بعثت گرفتار تفرقه بودند وجود پيامبر(ص) حلقه‌ي اتصال آنان شد و سبب شد تا دلهايشان به يكديگر گره بخورد به عنوان مثال زمانيكه جريان انصار و مهاجر پيش  آید آنها دست يكديگر را به برادري فشردند. اگرمردم  امروز دچار نسيان و فراموشی از نزديكان خود شده‌اند در شمار همان  مردم عصر جاهليتند و بايد از پيامبر(ص) درخواست كنند تا آنها را از اين نسيان رها سازد  و حلقه‌ی اتصالشان را نزديك كند.
برگرفته از كلام استاد بروجردي



#پيامبر
در نهج البلاغه امده است:
«إِلَى أَنْ بَعَثَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ مُحَمَّداً رَسُولَ اللَّهِ صل الله علیه و آله و سلم ... أَهْلُ الْأَرْضِ يَوْمَئِذٍ مِلَلٌ مُتَفَرِّقَةٌ وَ أَهْوَاءٌ مُنْتَشِرَةٌ وَ طَرَائِقُ مُتَشَتِّتَةٌ ...»

وَ أَهْوَاءٌ مُنْتَشِرَةٌ »مردم گرفتار هواي نفس بودند پيامبر(ص) آنها را از اين زنجير رها كرد. اگر امروز بشر به زنجيرهواي نفس گرفتار آمده‌است تنها توسل به پيامبر(ص) موجب گسستن این زنجیر است.
-« طَرَائِقُ مُتَشَتِّتَةٌ »« هر جمعيتى از آئين خاصى پيروى مى‏كردند. » پيامبر(ص) زماني مبعوث شد كه راههاي زندگي مردم متشتت بود و هركسي از ظن خويش راهي را بر گزيده بود حضرت همه‌ي راه‌ها را به يك راه شريعت منتهي كردند به راه حق.

-راه حق راه فطرت است، اگر انسان قرن بيستم گرفتار تشتت افكار شده‌است توسل به وجود پيامبر(ص) او را از نابساماني فكري نجات مي‌دهد.

برگرفته از كلام استاد بروجردي
https://t.me/muntazeran


#پيامبر
اميرالمومنين عليه السلام (در نهج البلاغه) مي فرمايند: « تَزَعْزَعَتْ سَوَارِي الْيَقِينِ ... ضَاقَ الْمَخْرَجُ وَ عَمِيَ الْمَصْدَرُ فَالْهُدَى خَامِلٌ وَ الْعَمَى شَامِلٌ عُصِيَ الرَّحْمَنُ وَ نُصِرَ الشَّيْطَانُ ...»

« ...در هنگامى كه رسول خدا (صلّى اللَّه عليه و آله) مردم را دعوت مى‏كرد ... اركان يقين متزلزل گرديده بود. ... و راه بيرون آمدن از فتنه زمان دشوار بود. چراغ هدايت بى نور و چشم حقيقت بين كور و همه افراد نسبت به اوامر خداوند، نافرمان و فرمانبر و ياور شيطان بودند... »

-« تَزَعْزَعَتْ سَوَارِي الْيَقِينِ » « و اركان يقين متزلزل گرديده بود » در جامعه‌اي كه شك و شبهه تمام فضا را آلوده كرده بود جايي براي بروز يقين باقي نمانده بود ، بعثت پيامبر(ص) مردم را از شبهات رها كرد. اگر كسي گرفتار شبهاتي در شريعت شده‌است تنها پيامبر(ص) مي‌تواند براي او رفع شبه كند.

-« ضَاقَ الْمَخْرَجُ »« راه بيرون آمدن از فتنه زمان دشوار بود » پيامبر(ص) زماني آمد كه راههاي خدا شناسي تنگ و سخت بود. وجود پيامبر(ص) اين راهها را وسيع و فراخ ساخت. اگر راه‌های حقیقت بر ما بسته شده است تنها راهنما و راهبر پيامبر(ص) است.

اگر كسي گرفتار تنگي و ضيق روح است تنها توسل به پيامبر(ص) او را از این ضيق‌ و تنگناي دروني رها مي‌كند.

-« عَمِيَ الْمَصْدَرُ »پيامبر(ص) در جامعه‌اي مبعوث شد كه همه نسبت به محل شروع حركت نابينا و كور بودند، آنها منشاء و مصدر خيرات را نمي‌شناختند.
 اگر كسي نسبت به مصدرهاي خير و معرفت ناآشنا و كور است از وجود پيامبر(ص) فاصله گرفته است.

-« عُصِيَ الرَّحْمَنُ وَ نُصِرَ الشَّيْطَانُ » پيامبر(ص) در جامعه‌اي برانگيخته شد كه مردم خدا را عصيان مي‌كردند و شيطان را تبعيت مي‌نمودند هدايت در جامعه‌ي جاهليت كم رنگ و كم رنگ تر مي‌شد.
اگر مردم  شيطان را تبعيّت  و خدا را عصيان می‌کنند در شمار مردم  عصر جاهليتند.

 برگرفته از كلام استاد بروجردي
https://t.me/muntazeran

#پيامبر
ادب نسبت به پيامبر(ص)

قرآن در آيات اول و دوم و سوم سوره حجرات آداب برخورد با پيامبر(ص) را متذكر مي‌شود.

﴿ يَا أَيُهَّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تُقَدِّمُواْ بَينْ‏َ يَدَىِ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ  وَ اتَّقُواْ اللَّهَ  إِنَّ اللَّهَ سمَِيعٌ عَلِيمٌ ‏﴾

« اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! چيزى را بر خدا و رسولش مقدّم نشمريد (و پيشى مگيريد)، و تقواى الهى پيشه كنيد كه خداوند شنوا و داناست!»

اي دلدادگان حق، جلوتر از رسول خدا گامي برنداريد. اهل دل می‌گویند: اي اهل شهود در مقابل نظر خدا و رسول نظر ديگري ندهيد و اراده‌ي خود را از اراده‌ي پيامبر(ص) ممتاز نكنيد.

حضرت جلوه‌ي نام سمیع و عليم خداي سبحان است، هم ناگفته‌های شما را می‌شنود و از همه‌ی نیّت‌هایتان آگاه است.
برگرفته از كلام استاد بروجردي
https://t.me/muntazeran


#پيامبر
ادب نسبت به پيامبر صلي الله
يَاأَيهُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَرْفَعُواْ أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبىِ‏ِّ وَ لَا تَجْهَرُواْ لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَن تَحْبَطَ أَعْمَالُكُمْ وَ أَنتُمْ لَا تَشْعُرُونَ﴾

« اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! صداى خود را فراتر از صداى پيامبر نكنيد، و در برابر او بلند سخن مگوييد (و داد و فرياد نزنيد) آن گونه كه بعضى از شما در برابر بعضى بلند صدا مى‏كنند، مبادا اعمال شما نابود گردد در حالى كه نمى‏دانيد! »

_ اي دلدادگان حضرت حق صدايتان را از صداي پيامبر(ص) بالاتر نبريد. اهل دل مي‌گويند: اي كساني كه ايمان آورده‌ايد خواسته‌هاي خود را بر خواسته‌هاي پيامبر(ص) مقدم نكنيد در غیر این صورت اعمالتان حبط می‌شود، شما از تاثير اين بي‌ادبيها غافليد.
_« يَاأَيهُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ » این آیه هر امری را بر جای خویش قرار می‌دهد و متذکر می‌شود که ادب باید نسبت به نزدیکترین افراد رعایت شود، جسارت نسبت به بزرگتر نشان بی‌عقلی است نه علامت توانمندی فکری.
برگرفته از كلام استاد بروجردي
https://t.me/muntazeran


#پيامبر
إِنَّ الَّذِينَ يَغُضُّونَ أَصْوَاتَهُمْ عِندَ رَسُولِ اللَّهِ أُوْلَئكَ الَّذِينَ امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوَى‏  لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَ أَجْرٌ عَظِيمٌ ‏﴾

« آنها كه صداى خود را نزد رسول خدا كوتاه مى‏كنند همان كسانى هستند كه خداوند دلهايشان را براى تقوا خالص نموده، و براى آنان آمرزش و پاداش عظيمى است! »

_ قلب سليم قلبي است كه درخواست خويش را مطرح كند و منتظر نظر رسول الله(ص) مي‌ماند و نسبت به تاخير پاسخگويي پيامبر(ص) كمترين اعتراضي ندارد.

_ كساني كه خواسته‌ي پيامبر(ص) را بر خواسته‌ي خودشان ترجيح مي‌دهند خداوند قلبهايشان را آزمايش می‌کند، اينان اهل تقوي هستند.

« أُوْلَئكَ الَّذِينَ امْتَحَنَ اللَّهُ قُلُوبَهُمْ لِلتَّقْوَى » امتحان: در کوره قرار گرفتن.
خداوند افراد را در کوره‌ی آزمایش قرار می‌دهد تا مومن از غیر مومن شناسایی شود تنها کوره خانه‌ی عشق نبوی خالص را از ناخالص ممتاز می‌سازد.

_ « لَهُم مَّغْفِرَةٌ » تسلیم مردم در برابر پیامبر(ص) سبب می‌شود تا خداوند پرده‌ای بر اعمال آنها كشد.

_ « لَهُم مَّغْفِرَةٌ » مغفرت و پرده‌پوشی خدای سبحان، شکرانه‌ی ادب نسبت به پیامبر(ص) است. آنکس که در ظاهر به آداب پایبند باشد در باطن نیز پایبند خواهد شد.
_"و اجر عظيم"  مؤدبين از اجر عظيمي برخوردارند.

برگرفته از كلام استاد بروجردي
https://t.me/muntazeran
 







محتوای مرتبط