.

 

گزیده‌ای از کلاس نهج البلاغه (با موضوع پیامدها ) استاد محترم خانم زهره بروجردي     

  توسط خانم  ف . نوربخش  

 پيامد فتنه و آزمايشهاي الهي :

خطبه 155فراز 15 «َ يَا عَلِيُّ إِنَّ الْقَوْمَ سَيُفْتَنُونَ بِأَمْوَالِهِمْ وَ يَمُنُّونَ بِدِينِهِمْ عَلَى رَبِّهِمْ وَ يَتَمَنَّوْنَ رَحْمَتَهُ وَ يَأْمَنُونَ سَطْوَتَهُ وَ يَسْتَحِلُّونَ حَرَامَهُ بِالشُّبُهَاتِ الْكَاذِبَةِ وَ الْأَهْوَاءِ السَّاهِيَةِ فَيَسْتَحِلُّونَ الْخَمْرَ بِالنَّبِيذِ وَ السُّحْتَ بِالْهَدِيَّةِ وَ الرِّبَا بِالْبَيْعِ قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَبِأَيِّ الْمَنَازِلِ أُنْزِلُهُمْ عِنْدَ ذَلِكَ أَ بِمَنْزِلَةِ رِدَّةٍ أَمْ بِمَنْزِلَةِ فِتْنَةٍ فَقَالَ بِمَنْزِلَةِ فِتْنَة»

پيامبر اكرم (ص) فرمود : اي علي، مردم بعد از من با ثروتشان آزمايش مي‌شوند ، ديندار بودن را منتي بر خدا قرار مي‌دهند و با اينكه مرتكب گناهان بزرگي مي‌شود انتظار رحمت خدا را دارند و خود را از خشمش در امان مي‌بينند، حرام خدا را حلال مي‌شمارند و با شبهات دروغين و هوسهاي غفلت زا را حلال مي‌شمارند ، شراب را به نام نبيذ و رشوه را به نام هديه و ربا را به اسم تجارت حلال مي‌پندارند. عرض كردم اي رسول خدا در چنين شرايطي اين افراد را كه داراي چنين صفاتي هستند در چه مرتبه‌اي قرار دهم ؟

آيا كار آنها به منزله ارتداد و بازگشت از دين است يا به منزله فتنه و انحراف از احكام خدا؟ فرمودند به منزله فتنه بدان و با آنان همچون مسلمانان خطا كار رفتار كن .

حضرت به چندين وصف امتحان شوندگان و عوامل فتنه مي‌پردازند :

1-  به اموالشان امتحان مي‌شوند . (اشاره به اينكه مال، عمده‌ترين وسيله امتحان آنهاست كه به‌واسطه‌ي آن از بندگي در محضر حق جدا مي‌شوند.)

2-  اينها گرفتار غرور متدين شدن هستند و بابت تدينشان برخدا منت مي‌گذارند. معمولا منت گذاشتن به دليل بزرگ شمردن كاري است پس اين گروه اول متدين بودنشان به نظرشان عجيب و بزرگ آمده (درحاليكه صرفا به وظيفه خود عمل كرده‌اند) وسپس بابت آن منت گذاشته‌اند آنهم بر خدايي كه غني و بي‌نياز مطلق است .

3-  با تمام آلودگيها خود را مشمول رحمت خدا و امان از عذاب مي‌پندارند در حاليكه انسان مومن بايد در خوف و رجا باشد يعني هميشه به دليل كم گذاشتن در محضر حق احساس خوف و ترس داشته باشد و از طرفي رحمت و كرم الهي را نصب العين قرار دهد و اميدوار به بخشش باشد .

هيچ گروهي نبايد از نقشه‌هاي خدا غافل و خود را درامان ببيند زيرا انسانِ اهل عجب در قعر جهنم جاي دارد .

4-  كارهاي حرام را كه مورد علاقه آنهاست زير پوششهاي فريبنده‌اي قرار مي‌دهند يا براي اينكه مردم را بفريبند و يا حتي وجدان خود را نيز فريب دهند به سراغ شراب مي‌روند وقتي به آنها گفته شود شراب از محرمات مسلم است مي‌گويند اين همان نبيذي است كه پيامبر و اصحابش از آن مي‌نوشيدند در حاليكه وقتي ياران بعد از ورود به مدينه و سردي هوا ناراحتي گوارشي پيدا كردند به آنها فرمود چند دانه خرما درون خمره آب بريز تا مشكل شما برطرف شود به اين آب نه مضاف مي‌شد و نه خرما در حدي بود كه مسكر شود. در واقع اينها شبهات دروغين را با هواهاي نفسشان به هم مي‌آميزند و حرام خدا را شرعي و حلال جلوه مي‌دهند .

5-  همچنين نام رشوه را هديه مي‌گذارند.

6-  در پوشش معاملات صوري به ربا خواري مشغول مي‌شوند. بديهي است در محيطهاي مذهبي كه گناه آشكار ، مشكلات زيادي دارد گنهكاران ترجيح مي‌دهند كه اعمال خود را در پوشش عناوين فريبنده‌اي انجام دهند اين همان است كه به نام فتنه و آزمون بزرگ از آن خبر داده‌اند .[1]



[1] - پيام امام ج 6 آية الله مكارم شيرازي

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم