.

 

گزیده‌ای از کلاس نهج البلاغه (با موضوع پیامدها ) استاد محترم خانم زهره بروجردي                                                                                 توسط خانم  ف . نوربخش  

ره آورد بعثت

خطبه 147 فراز 1 «فَبَعَثَ اللَّهُ مُحَمَّداً ص بِالْحَقِّ لِيُخْرِجَ عِبَادَهُ مِنْ عِبَادَةِ الْأَوْثَانِ إِلَى عِبَادَتِهِ وَ مِنْ طَاعَةِ الشَّيْطَانِ إِلَى طَاعَتِهِ بِقُرْآنٍ قَدْ بَيَّنَهُ وَ أَحْكَمَهُ لِيَعْلَمَ الْعِبَادُ رَبَّهُمْ إِذْ جَهِلُوهُ وَ لِيُقِرُّوا بِهِ بَعْدَ إِذْ جَحَدُوهُ وَ لِيُثْبِتُوهُ بَعْدَ إِذْ أَنْكَرُوه‏»

خداوند محمد(ص) را به حق مبعوث كرد تا بندگانش را از پرستش بتها به عبادت خويش دعوت كند و از عبادت شيطان به عبادت خود فراخواند اين دعوت الهي به وسيله قرآني انجام شد كه آن را با بياني روشن تبيين و استوار كرده است تا بندگان ، پروردگار خويش را بشناسند بعد از آن كه او را نمي‌شناختند و به او اقرار نمايند بعد از آن كه او را انكار مي‌كردند و او را ثابت بدانند بعد از آن كه او را نفي مي‌كردند .

در اين خطبه به اهداف بعثت پيامبر اكرم(ص) اشاره و به وسيله‌اي كه براي وصول به اين هدف مورد استفاده قرار گرفته ، گوشزد مي‌نمايد .

اولين نكته در ره‌آورد بعثت،‌ رها كردن بتها و پرستش آنها و تمسك به توحيد و عبادت پروردگار است و گرچه در دوره جاهليت بت همان سنگ و چوب بود اما بتي كه امروز مورد پرستش قرار مي‌گيرد خانه و پول و مدرك و ... است و اجمالا هر كسي كه در زندگيش شريعت و معنويت به صورت قوي ديده نشود ، بتهاي رنگارنگ جايگزين آن مي‌شود و انسان را از يكتابيني و عشق و حبّ به حق دور مي‌كند.

 دومين نكته در ره‌آورد بعثت ، رها ساختن از اطاعت شيطان و تمسك جستن به اطاعت پرودگار است . اطاعت انجام عمل با ميل و رغبت و بدون تكلف وسختي است پس نقش پيامبر در زندگي اين است كه به جاي اطاعت بي‌چون و چرا از شيطان ، اطاعت با ميل و رغبت و عاشقانه همراه با عبوديت و بندگي خداي سبحان را انجام دهيم آنهم بدون چشم‌داشت به مزد و پاداش كه او خود ديّان و بسيار جزادهنده است .

سومين ره‌آورد بعثت ، وجود قرآن كريم و معرفت و علم است . در واقع جهل آنقدر مذموم است كه امام حسين مي‌فرمايند : « بَذَلَ مُهْجَتَهُ فِيكَ لِيَسْتَنْقِذَ عِبَادَكَ مِنَ الضَّلَالَةِ وَ الْجَهَالَة» حضرت آخرين قطره خون خود را دادند تا افراد اهل جهل و ضلالت نباشند و بواسطه علم و معرفت تجليات حضرت حق را بشناسند (يكي از تجليات حق وجود امام معصوم است). يكي از ظرافتهاي بيان امام ليعلم العباد ربهم است يعني نفرمودند ليعلم العباد اللهم .

كلمه رب اشاره به پرورش دادن از طريق شريعت و قرآن و مقام رسالت و ولايت است . در واقع خداي سبحان مي‌خواهد مربوبش را از مجراي رسول و وليش آموزش دهد و رشد و كمال نصيب او كند . پس شايد ره‌آورد چهارم بعثت پيامبر را علم به ربوبيت خداي سبحان بدانيم .

در ادامه حضرت اميرالمومنين(ع) به تغيير و تباين كلي كه دراثر بعثت در افراد ايجاد مي‌شود اشاره مي‌فرمايند كه فرد منكر، مقر مي‌شود، جاهل، ‌عالم مي‌گردد و در اثر اجراي شريعت حقانيت حق در زندگيش جلوه‌گر مي‌شود و به جاي تلاش براي اثبات خود به دنبال اثبات احكام الهي مي‌باشد .

اقرار به حق فرد را در صراط مستقيم قرار و از هرگونه انحراف و لغزش رهايي مي‌دهد پس پنجمين و ششمين ره‌آورد بعثت اقرار به جاي انكار وعلم به جاي جهل و اثبات به جاي نفي حق است .

اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم