.

 

گزیده‌ای از کلاس نهج البلاغه (با موضوع پیامدها ) استاد محترم خانم زهره بروجردي     

 توسط خانم  ف . نوربخش  

ره آورد استغفار

خطبه 143فراز 3 :« لِيَتُوبَ تَائِبٌ وَ يُقْلِعَ مُقْلِعٌ وَ يَتَذَكَّرَ مُتَذَكِّرٌ وَ يَزْدَجِرَ مُزْدَجِرٌ وَ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ الِاسْتِغْفَارَ سَبَباً لِدُرُورِ الرِّزْقِ وَ رَحْمَةِ الْخَلْقِ فَقَالَ سُبْحَانَهُ- اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كانَ غَفَّاراً يُرْسِلِ السَّماءَ عَلَيْكُمْ مِدْراراً وَ يُمْدِدْكُمْ بِأَمْوالٍ وَ بَنِينَ»

... تا توبه كاران توبه كنند ، گنهكاران دست از گناه بكشند ، پندپذيران پندگيرند و عاصيان از معصيت باز ايستند ، خداوند سبحان استغفار از گناه را سبب فزوني رزق و مايه رحمت خلق قرار داده است و در قرآن چنين فرموده است : از پروردگارخويش آمرزش بطلبيد كه او بسيار آمرزنده است . بركات خويش را از آسمان بر شما فرود مي‌فرستد و با بخشش اموال و فرزندان ، ‌شما را كمك مي‌كند .

هنگاميكه افراد گرفتار سيّئه‌ي بي‌عفتي ، ‌كم فروشي ، قطع رحم، ‌عدم پرداخت زكات، ترك امر به معروف و نهي از منكر مي‌شدند خداوند آنها را به چند امر مبتلي مي‌كند :

1- بركات زندگي قطع مي‌شود .

2- ثمرات زندگي كم مي‌شود .

3- خزانه خيرات مسدود مي‌گردد .

در اين صورت است كه اميرالمومنين (ع) راهكار استغفار را پيشنهاد مي‌فرمايند كه اگر توبه واقعي صورت گيرد عمر، بازدهي و سوددهي لازم را خواهد داشت .

البته دليل عقلي هم بر اين معنا تاكيد دارد كه بين گناه وقطع نعمت‌ها رابطه‌اي وجود دارد زيرا فيض خداوند بر طبق شايستگي‌ها و لياقت‌هاست هنگامي كه انسانها با گناه ،‌عدم شايستگي خود را اثبات كنند ، قطع فيض الهي از آنها طبيعي است . و اضافه بر اين از آيات قرآن استفاده مي‌شود كه هدف مهم ديگري نيز در كار است و آن بيدار ساختن غافلان و بازگرداندن آنها به درگاه خداست .[1]

خداوند استغفار را وسيله‌اي قرار داده است كه رزق پشت سرهم بر زندگي انسان نازل شود بگونه‌اي كه اين فيوضات قطع نشود و علت اين امر شايد اين است كه انسان در هر استغفاري براي خودش سهمي قائل است و در مشكلات پيش آمده خود را مقصر مي‌داند ما در هر استغفاري نمي‌گوييم نستغفرالله بلكه مي‌گوييم استغفرالله يعني اگر در جامعه گراني و فساد و ... است به دليل سيئاتي است كه از من صادر شده است و در واقع گناه را به گردن ديگران نمي‌اندازيم و خود را در نقص الثمرات و حبس البركات و اغلاق الخزائن الخيرات دخيل مي‌دانيم .

پس بايد اذعان كنيم كه فياضيت خدا هميشگي است و قطع و وصلي ندارد و صفات خداوند ذاتي و ابدي است و اگر مانعي ايجاد مي‌شود به دليل از بين رفتن قابليت ما براي كسب اين فيوضات است و با استغفار هر كسي سعي مي‌كند كه از خودش رفع مانع نمايد تا مقتضي موجود شود. آثار بعدي استغفار بهره‌مند شدن خلق از رحمت الهي و مهربان شدن مردم با يكديگر است با استغفار دلها به هم نزديك مي‌شود و هر كسي به دنبال منافع شخصي خود نيست.



[1] -پيام امام ، آية الله مكارم شيرازي، ج 5

تعجيل در فرج بقية الله الاعظم عجل الله تعالي فرجه الشريف صلوات