.

 

 

مديتيشن بر حافظه تاثير مي‌گذارد

مديتيشن باعث افزايش ميزان قشر خاكستري برخي نواحي در مغز مي‌شود.

به گفته متخصصان، مديتيشن تاثيري واضح بر ميزان حافظه، اعتمادبه‌نفس و صميميت دارد. محققان در بررسي‌هاي خود 16 فرد را كه براي كاهش استرس در كلاس‌هاي يوگا و مديتيشن شركت كرده بودند زير نظر گرفتند و به مدت 8 هفته احساسات و حافظه آنها را بررسي كردند، MRI مغز داوطلبان نشان داد افرادي كه اهل مديتيشن هستند در قسمت هيپوكمپ مغز آنها كه مربوط به يادگيري و حافظه است و نواحي مربوط به اعتمادبه‌نفس قشر خاكستري بيشتري دارند. با 15 دقيقه مديتيشن در روز شروع کنيد،

مثلا در ساعت ناهار يا قبل از ترک محل کار، راست بنشينيد، چشمها را ببنديد، و به هر چيزي که در زمان حال حسش مي‌کنيد، تمرکز کنيد. چه صداي پرنده اي در دوردست باشد چه صداي تنفس تان.

استرس تاثير بد و مخربي روي مغز مي‌گذارد و با ترشح هورمون‏هاي خطرناکي در ناحيه‏ي هيپوکمپوس و ساير قسمت هاي مغز، حافظه را تحت تاثير قرار مي‏دهد.

بعضي از دانشمندان بر اين عقيده‏اند که داشتن يک زندگي متعادل و دنبال کردن فعاليت هاي آرامش بخش مانند يوگا، حضور در اجتماع و انجام فعاليت‏هاي هنري مي‌تواند روند فراموشي بر اثر کهولت سن و پيري مغز را به تاخير بياندازد. انجام اعمال عبادی منظم و کارآمد نیز تاثیر مشابه و یا برتری دارد.

 http://www.salamatiran.com