.

 

 

شرح دعای عهد

جلسه 9


           در کلاس امام زمان شناسی دعای شریف عهد را بررسی می‌کنیم تا بیش از پیش به شناخت وجود مقدس حضرت ولی عصر (عج) نائل شویم و هویت خود را در پي شناخت وجود مقدس حضرت  باز شناسیم.

« اللَّهُمَّ أَرِنِي الطَّلْعَةَ الرَّشِيدَةَ»

• در این فراز داعی در خواستی بسیار کمال طلبانه را مطرح می‌کند ودر طلب دیدار امام زمان(عج) است. از سویی دیگر قرار نیست وجود مقدس امام عصر(عج) به هر چشمی بیاید و هر دیده‌ای با دیدارش روشن شود.

گویا داعی باسیری که از ابتدا در دعای عهد داشته آموزش‌های لازم را دریافت کرده و در شخصیتش اصلاحات خاصی صورت گرفته تا مجوز چنین درخواستی به او داده شده است .

• کسی می‌تواند امام زمان «عج» را درک کند که چشم دلش باز شده باشد: «با چشم خودی جمال او نتوان دید».

منتظر باید شیعه‌ای چهارچشمی باشد. علاوه بر دو چشم ظاهر، دو چشم دلش را به روی حقایق بگشاید تا به درک امامش نائل شود .

• برای دیدار حضرت حجت (ع) باید چشم ظاهر هم پاک باشد تا سیمای امام (ع) در آن جلوه‌گر شود همانگونه که برای حضور یک مهمان عزیز، خانه را از آلودگی‌ها پاک می‌کنیم و برای پذیرایی از او مهیا می‌شویم، باید چشم را هم از آلودگی‌ها پاکسازی کنیم و بعد از حضرت طلب نماییم تا به چشممان بیاید.

آلودگی چشم گاه با معاصی و نگاه‌های خلاف است و گاه با چشم به غیر حق داشتن و طمع به غیر خدا بستن .

تا زمانی که انسان چشم نیازش به دست خلق خدا باشد، به غیر او امید بندد و غیر خدا را به عنوان مطلوب برگزیند نمی‌تواند طالب ملاقات با «ولی خدا» باشد .

باید چشم‌هامان را از کدورت‌ها بشوییم تا بتوانیم خطاب به حضرت حجت (ع) عرض کنیم :

رواق منظر چشم من آشیانه توست    کرم نما و فرودآ که خدا خانه توست

• به ما توصیه شده است که هر صبح دعای عهد را بخوانیم و مضامین‌اش را از خداوند تمنا کنیم .

پس تلویحا مجوز در خواست «ارنی» به تک تک ما داده شده است. درخواستی که به عنوان پیش نیاز، بسیاری از کمالات را در برمی‌گیرد می‌دانیم برای تحقیق این آرزو باید روی چشم دل و چشم ظاهرمان بسیار کار کنیم و به اوج طهارت برسیم .

آیینه شو جمال پری طلعتان طلب                جاروب زن خانه و پس ميهمان طلب

اما لازم است به این امر مهم توجه داشته باشیم که خود این طلب برایمان مانع نشود .

ممکن است دعایمان مستجاب شود و چشممان به جمال نورانی حضرت روشن گردد. شاید هم در جواب «ارنی» ما پاسخ دهند «لن ترانی»، که همین مقدار از ارتباط هم، دنیایی لذت و حلاوت به همراه دارد چرا که:

تو جواب یار خواهی                       چه تران چه لن ترانی

مراقب باشیم اگر «ارنی» هایمان به اجابت نرسید دست از طلب برنداریم اگر از این در خواست آسمانی منصرف شویم خودمان محرومیت را انتخاب کرده‌ایم و با سوء اختیارمان از حضرت دور شده‌ایم .

وقتی عرض می‌کنیم : « اللَّهُمَّ أَرِنِي...» گویی به خداوند اعلام می‌کنیم : من وصال و لقاء را اختیار کرده‌ام و برای تحقق‌اش در صدد رفع موانع هستم.

ما ولی خدا را به سرای دلمان دعوت می‌کنیم، اما حضرت حق دارد دعوتمان را فوری اجابت کند یا با تاخیر، می‌تواند دعوتمان رادر این عالم اجابت کند یا در عالم دیگر، می‌تواند برای دعوتش شرط بگذارد و می‌تواند بدون شرط اجابت نماید .

شخصی خدمت امام صادق(ع) رسید آیه «فاسئلوا اهل الذکر» را خواند و از حضرت پرسید: «ما باید از شماسوال کنیم ؟» امام (ع) فرمودند : «بله» . گفت : «و شما باید به سوالات ما پاسخ بدهید؟».

حضرت فرمودند :« بخواهیم جواب می‌دهیم و بخواهیم جواب نمی‌دهیم».

در ارتباط با دیدار امام زمان (ع) هم باید چنین دیدگاهی داشته باشیم . انتظار و اشتیاق اقتضا می‌کند طالب دیدار یار باشیم، برای دعوت از او کدورت‌ها را از صفحه وجود بزداییم و شرایط پذیرایی از او را فراهم کنیم تا امام عصر (ع) را در دل و دیده جای دهیم :

غبار ره فرو بنشان تا نظر توانی کرد .

ولی محقق شدن آرزوی ما، منوط به خواست و امضاء امام زمان(عج) است.

• «اللهم ارنی ...» اجازه طرح این درخواست گامی در جهت خودشناسی ماست. این فراز از دعا آستانه قابلیت ما را برایمان  آشکار می‌کند .

از ناحیه خداوند منان این قابلیت به تک تک ما ارزانی شده است که بتوانیم به توفیق رویت اماممان نائل شویم .

کسی موفق به این دیدار می‌شود که در راه کمال مسیری طولانی را پیش رفته و توانمندی‌هایش را به ظهور رسانده باشد تا شایستگی این را بیابد که حضرت ولی عصر(عج) بر او جلوه‌گر شود .

اگر ما قابلیت‌هایمان را محدود کنیم و در حق خود کم بگذاریم به خود ظلم کرده‌ و از دیدار امام (ع) محروم می‌مانیم .

حضرت حجت (عج) دریایی بی‌کران از کرامت‌اند و کرامت ایشان اقتضا می‌کند که فیض منبسط باشند و بر همه جلوه‌گری ‌کنند .

اگر ما توفیق دیدار نداریم به جهت حجاب‌هایی است که خود ایجاد کرده‌ایم. باید بکوشیم موانع را رفع کنیم تا به وصال حضرت برسیم :

موانع تا نگردانی زخود دور                        درون خانه دل نایدت نور

از آیة الله بهجت سوال شد چه کنیم تا با حضرت ولی عصر(عج) ارتباطی قوی داشته باشیم؟ ایشان جوابی کوتاه دادند: «طاعة الله بعد معرفته» ابتدا با معرفت خداوند و بعد با اطاعت او .

اگر مطیع خدا باشیم ولی بدون معرفت و شناخت، رابطه‌مان با امام زمان(عج) ضعیف خواهد بود .

اگر نسبت به خداوند معرفت داشته باشیم ولی در مسیر طاعتش گام برنداریم باز هم نمی‌توانیم با امام زمان (ع) ارتباطی نزدیک و تنگاتنگ برقرار کنیم .

قوت رابطه ما با ولی عصر (ع) در گرو خود ماست. به میزانی که از جهالت فاصله بگیریم و با نور معرفت همراه شویم توفیق اجرای صحیح نصیبمان می‌شود، به اندازه‌ قرب به خدا رابطه‌ي ما با ولی خدا تقویت می‌گردد.

• «اللهم ارنی ...» : به خداوند نمی‌گویم: «می‌خواهم ببینم» عرض می‌کنم : «خدایا نشانم بده»

نتیجه دو درخواست یکی است ولی میزان ادبی که در دو عبارت نهفته بسیار متفاوت است.

وقتی از خداوند طلب می‌کنیم که «ببینيم» ابتدا «ما» را مطرح کرده‌ایم . اما زمانی که می‌گوییم «تو به ما نشان بده » ، «ما» در انتها عنوان شده است .

وقتی «ما» را اول مطرح می‌کنیم یعنی خود را شایسته این امر می‌دانیم و به خداوند می‌گوییم به این استحقاق رسیده‌ایم که امام زمان (ع) را رویت کنیم» .

اما هنگامی که «ما» را در آخر ذکر می‌کنیم نشان می‌دهیم بر این باوریم که اجابت دعایمان تنها لطف و فضل خدا است، مگر نه ما کجا و ملاقات با ولی خدا کجا؟

• «اللهم ارنی ...» : وقتی از خداوند سبحان بخواهم چیزی را به چشمم بیاورد کامل‌اش را نشانم می‌دهد .اگر خودم بخواهم ببینم از زاویه‌ای محدود نگاه می‌کنم و تنها قادر خواهم بود گوشه‌ای از آن را ببینم .

من ناقصم ، و ناقص استعداد دیدن کامل را ندارد، اما خداوند که کمال مطلق است استعداد به نمایش گذاشتن کامل را دارد .

بسیاری از افرادی که به دنبال تشرف خدمت حضرت ولی عصر(ع) بودند می‌خواستند عریضه‌ای را به دست امام(ع) برسانند و مشکلشان برطرف شود، خدمت حضرت رسیده‌اند و جواب هم گرفته‌اند. این گروه تنها یک جلوه از امام را دیدند و نتوانستند کمال حضرت را مشاهده کنند .

هنگامی که از خدا درخواست می‌کنیم تا چشممان را تجلیگاه امام(ع) قرار دهد، کمال حضرت را به چشممان خواهد آورد و نشانه دیدن کامل این است که دیگر میل به غیر او نداریم ودنیا و ما فیها درنظرمان متاع قلیل است.

زمانی که با کمال مطلق آشنا شویم، هنگام ارتباط از او غیر او را طلب نخواهیم کرد و به جهت حوائج دنیائیمان خواستار ملاقات با حضرت نخواهیم شد .

• «اللهم ارنی ...» وقتی تمنای «ارنی» سر می‌دهیم یعنی :

دیده‌ای ‌خواهم که باشد شه شناس                  تا شناسد شاه را درهر لباس

نقل است که شبی سلطان محمود لباس مبدل پوشید و میان مردم رفت. اتفاقا با گروهی از دزدان برخورد کرد و به جمع آنها پیوست . دزدها گفتند که قصد سرقت از خزانه سلطان محمود را دارند و از او خواستند با آنها همراه شود. سپس هر کدام از تواناییهای خاصشان تعریف کردند: یکی گفت: من می‌توانم به راحتی از دیوارهای بلند بالا بروم . دیگری گفت: من قادرم تا میان دیوارهای قطور نقب بزنم و راه باز کنم .

سومی گفت : ... تا توبت به سلطان محمود رسید. گفت : اگر شما را بگیرند و تا سردار بروید من ریشی دارم که با جنباندنش می‌توانم شما را تبرئه کنم و از مهلکه نجات دهم .

آن شب همگی همراه شدند و سرقت انجام شد. صبح روز بعد به دستور سلطان محمود دزدها را دستگیر کردند. یکی از آنها سلطان را شناخت و گفت: هر کدام از ما کار خودمان را کردیم حالا نوبت توست که به وعده‌ات عمل کنی و ریشی بجنبانی .

درروایات آمده است: امام زمان (ع) میان مردم رفت و آمد دارند ولی افراد ایشان را نمی‌شناسند .

همچنین در احادیث نقل شده است پس از ظهور بسیاری از مردم می‌گویند ما این آقا را بارها دیده بودیم ولی نمی‌شناختیم .

دیده‌ای می‌خواهم که باشد شه شناس                  تا شناسد شاه را درهر لباس

• «اللهم ارنی ...» : اگر خداوند کسی را به چشممان بیاورد دیگر از چشممان نمی‌افتد. در صورتی که نسبت به امام زمانمان شناخت کاملی داشته باشیم اگر سالها حاجاتمان را برآورده نکند، پشت در انتظار منتظرمان دارد، شامل نگاه مهر آمیزش نشویم و ...

باز هم می‌گوییم :

وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم     که در طریقت ما کافری است رنجیدن

اما اگر امام زمانم را درست نشناسم بعد از چندبار عرض حاجت ، توسل و استغاثه ، اگرحاجت روا نشوم زبان به گلایه باز می‌کنم به ساحت مقدس‌اش متعرض می‌شوم .

به این امید که با الطاف حضرت حق نسبت به ولی عصر(ع) معرفتی عمیق و شناختی صحیح داشته باشیم ، با عشق و امید در وادی انتظار گام نهیم و به امید دیدارش زمان را سپری کنیم .

می‌خواهمت ، چنان که شب خسته خواب را                          می‌جویمت ، چنان که لب تشنه آب را

محو توام ، چنان که ستاره به چشم صبح                               یا شبنم سپیده دمان آفتاب را

بایسته‌ای ، چنان که تپیدن برای دل                                      یا آنچنان که بال پریدن عقاب را

ای خواهشی که خواستنی تر ز پاسخی                               با چون تو پرسشی ، چه نیازی جواب را

 

 
تعجيل در فرج بقية الله الاعظم عجل الله تعالي فرجه الشريف صلوات