.

" خطرات هنگام بروز مشکلات "

جلسه اول _ 92/7/8

 

دعاي 22 صحيفه سجادي:

  زمانیکه امور سختی برای امام سجاد (ع) رخ می داد،اين دعا را قرائت مي كردند:

اللّهُمّ لَا طَاقَةَ لِي بالْجَهْدِ، وَ لَا صَبْرَ لِي عَلَى الْبَلَاءِ، وَ لَا قُوّةَ لِي عَلَى الْفَقْرِ، فَلَا تَحْظُرْ عَلَيّ رِزْقِي، وَ لَا تَكِلْنِي إِلَى خَلْقِكَ، بَلْ تَفَرّدْ بِحَاجَتِي، وَ تَوَلّ كِفَايَتِي....

"خدايا مرا بر مشقت طاقت، و بر بلا صبر و بر فقر قدرت نيست، پس روزيم را باز مدار، و مرا به خلق خود وا مگذار. بلكه تو خود به تنهائى حاجتم را بر آور، و كار مرا بعهده گير...."

اعلام عجز به درگاه پروردگار

حضرت اظهار می دارند که خدايا من طاقت  تحمل بلا و فقر را ندارم. انسان نباید‌از ابتدا خود را نسبت به گرفتاري هاي خاصي كه به زندگي او وارد مي شود توانمند نشان دهد، ‌بلكه باید در مقابل گرفتاري ها خود را عاجز بداند و با دعا و انابه به خدای سبحان ناتوانی خود را نسبت به مشکلات اعلام کند. وقتي مشكلات خاصي در زندگي فرد وارد مي شود ممكن است بيماري هاي اخلاقي خاصي در اين میان بوجود آید. این بیماریهای اخلاقي کدامند؟

 اللّهُمّ صَلّ عَلَى مُحَمّدٍ وَ آلِهِ، وَ خَلّصْنِي مِنَ الْحَسَدِ .

"خدايا بر محمد و آلش رحمت فرست و مرا از حسد برهان"

راهکار مبارزه با حسد

من را از حسد نجات بده و سالم نگه دار يعني خدايا اگر عنايت تو نباشد انسان در گرفتاري ها دچار حسادت می شود. فرد گرفتار ممکن است به نعمتهای مادی و معنوی سایر ین حسادت کند و خواستار از بین رفتن آنها شود. در این زمان بايد پيامبر صل الله علیه و آله و آل طاهرین او عليهم السلام را واسطه قرار داده تا از اين آفت در امان بماند زیرا زمان سختي ها آفات ، ديانت و ايمان انسان را تهديد مي كند.

وَ احْصُرْنِي عَنِ الذّنُوبِ، "و از گناهان بازدار"

گناه آفت اخلاقی

آفت اخلاقی ديگر گنهكاري است، يعني فرد چون مشكلی دارد، براي خود مجوز ارتکاب گناه را صادر می كند و طاعت خدای سبحان را تنها مخصوص کسانی كه زندگيشان مشكلی ندارد می داند. انسان ممکن است زمان مشکلات عليه ديگران نقشه كشي کند و یا در این زمان پرخاشگر شود که اینها جلوه حيوانیت اوست، انسانيت اقتضا میکند که انسان قوه غضب خود را مهار می کند. پس باید از خدای سبحان درخواست کند که در هنگامه مشكلات او را در پناه خود قرار دهد تا در ورطه گناه قرار نگيرد.

" خطرات هنگام بروز مشکلات "

 

وَ وَرّعْنِي عَنِ الْمَحَارِمِ،

 "و از كارهاى حرام توفيق پرهيز بخش"

حفظ ورع هنگام مشکل

‌‌خدايا تو مرا از محارم در ورع قرار بده. گاهی فرد با بروز مشكلات حدود شكني و هتك حرمت، ‌جسارت، گستاخي و پرده دري دارد. حضرت از خدای سبحان درخواست می کنند که تو توفیق پرهیز از هتاكي و بي حرمتي نسبت به ديگران و شكستن حريم ها را به من عنایت کن. اولين درخواست هاي زيارت امين الله "اللهم اجعل نفسي مطمئنه بقدرك راضيه بقضائك" است بدین معنا که انسان باید در زندگی به قضا و قدر الهی راضی باشد.

وَ لَا تُجَرّئْنِي عَلَى الْمَعَاصِي "و بر ارتكاب معاصى دليرم مكن "

جرات بر گناه هنگام سخت شدن زندگی

 آفت دیگر جرأت بر معصيت است. ‌جرأت به معنای هجوم بردن بر چيزي  با سرعت و بدون تامل است. حضرت از خدای سبحان درخواست می کنند که سخت شدن زندگي من را از عقلانيت جدا نكند و قبل از انجام هر کار تامل كنم.

وَ ارْزُقْنِي الرّغْبَةَ فِي الْعَمَلِ لَكَ لِآخِرَتِي " مرا رغبت آن بخش كه كار ترا براى آخرتم بجا آورم. "

خلوص هنگام سختی

برخی روزیها مهمتر از رزق مادی است چون اگر رزق مادي كم باشد گذرا است ولي اين ارزاق اگر كم باشد انسانیت  انسان آسيب مي بيند. حضرت از خدا درخواست می کنند که با ميل و رغبت ، جدي و خالصانه کار کردن را روزي من كن.

 حَتّى أَعْرِفَ صِدْقَ ذَلِكَ مِنْ قَلْبِي "تا آنجا كه صدق اين معنى را در دل خود احساس كنم"

خدمت خالصانه

خدايا به من توفيق خدمت عاشقانه خالصانه را عطا كن كه با مراجعه کردن به درون خود این اخلاص را درک کنم. "صدق ذلك" اسم اشاره دور است يعني خيلي زحمت دارد تا انسان كارهايش را براي خدا عاشقانه و خالصانه انجام دهد، يقين داشته باشد و َآنقدر در عشق پيش برود و دل خود را چكاپ كند كه اصلا از خدا غير خدا را نخواهد.

 حتي يكون الغالب علي الزهد في دنيايي "و بى‏رغبتى در دنيا بر من غالب شود،"  

علامت بندگی خالصانه

آنقدر خالصانه عمل کند که خدا او را به عنوان عاشقی صادق در مسير بندگي قرار بدهد و بندگيش براي اجر و رفع گرفتاري نباشد بلکه به جهت حب نسبت به حضرت حق باشد. ‌علامت بندگي عاشقانه اين است كه چيزي كه غالب و مسلط بر او شده بي رغبتي نسبت به دنيا است. "حب الدنيا راس كل خطيئه" ‌در صورتي مي شود از آفات دور ماند كه نسبت به امور فاني علاقه خاصي نباشد. منظور بي علاقه محض نیست چون حضرت فرمودند: زهد در دنيا غالب بر من باشد یعنی علاقه اندك وجود دارد اما علاقه اصلي بر خداست و رغبت به خدا غلبه پيدا كرده است.