.

" روش برخورد با افراد مختلف "

جلسه چهارم _ 93/2/15

 

"شیوه  برخورد با فردی که عیوب خاصی دارد یا گناهان خاصی را مرتکب می شود"

امام سجاد (ع) در دعای 34 صحیفه سجادیه شیوه برخورد با افراد گناهکار یا دارای عیوب خاص (مثلاً نمّام یا اهل تجسس یا لاابالی و بی قید است) را آموزش میدهند. گاهی ما افرادی را می بینیم که گناه ظاهری دارند، باید بدانیم که ما نیز دارای گناهی هستیم که خدای سبحان آن را مستور نموده است. در چنین مواقعی باید شکر گزار خدای سبحان باشیم که عیب ما را پنهان نموده است.

"اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ عَلَى سِتْرِكَ بَعْدَ عِلْمِكَ، وَ مُعَافَاتِكَ‏ بَعْدَ خُبْرِكَ‏، فَكُلُّنَا قَدِ اقْتَرَفَ الْعَائِبَةَ فَلَمْ تَشْهَرْهُ، وَ ارْتَكَبَ الْفَاحِشَةَ فَلَمْ تَفْضَحْهُ، وَ تَسَتَّرَ بِالْمَسَاوِئِ فَلَمْ تَدْلُلْ عَلَيْهِ:

 خداوندا سپاس تو را كه مى‏دانى و پرده مى‏پوشى، و آگاهى و در مى‏گذرى، زيرا هر كدام از ما به ارتكاب زشتيها برخاسته و رسوايش ننمودى، و به اعمال ناروا دست زده و او را مفتضح نكردى، و در پنهانى بدى‏ها مرتكب شده و تو سرّش را فاش ننمودی"

 ثمره این برخورد آنست که از عجب در امان می مانیم، دیگر آنکه برای فرد گنهکار دعا می کنیم، همچنین سفره دعا را باز می کنیم، هم برای خودمان و هم برای او دعا می کنیم. خود را مبرای از گناه نمی دانیم و اتفاقاتی که برایمان پیش می آید نتیجه اعمال خود می دانیم زیرا هر عمل و عکس العملی در کل عالم تاثیر گذار است؛ علامه طباطبایی می فرماید: پَرِ کاهی در ته چاهی اثر در آسمان ها می‌گذارد.

 امام سجاد (ع) در دعای 35 اصحاب دنیا را به دو دسته تقسیم می فرمایند، کسی که همه امور زندگی او سامان دارد و کسی که نابسامانی خاصی در زندگی‌اش وجود دارد. در مواجهه با افرادی که نعمتهای دنیایی فراوانی در اختیار دارند از خدای سبحان بخواهیم:

" وَ لَا تَفْتِنِّي‏ بِمَا أَعْطَيْتَهُمْ‏،:   و مرا به سبب آنچه به آنان مرحمت فرمودى آزمايش مكن،"

خدایا مرا مفتون نعمتهای آنان نکن و دارایی های آنها را به چشم میاور تا زندگی من با دیدن نعمتهای آنان تلخ نشود.

 " وَ لَا تَفْتِنْهُمْ بِمَا مَنَعْتَنِي:   و ايشان را به آنچه از من بازداشته‏اى ميازماى،"

  آنها را نیز مفتون محرومیت های من مکن تا بتوانند از دارایی خود به خوبی استفاده کنند و از ناراحتی من ناراحت نشوند. خدایا از طریق آنها به من نعمت مرسان و مرا آزمون آنها قرار مده تا از جانب من نمره بالایی از امتحان دریافت کند.

 " وَ طَيِّبْ بِقَضَائِكَ نَفْسِي  و مرا به قضايت دلخوش كن،"

خدایا مرا به آنچه مقدرم ساخته ای دلخوش کن تا دیگران از رضایت من نسبت به زندگی خوشحال شوند نه آنکه ناراحتی من نسبت به مقدرات سبب دل نگرانی دیگران شود.

" وَ هَبْ لِيَ الثِّقَةَ لِأُقِرَّ مَعَهَا بِأَنَّ قَضَاءَكَ لَمْ يَجْرِ إِلَّا بِالْخِيَرَةِ:  و به من اطمينان ده كه به سبب آن اقرار كنم كه قضاى تو جز به آنچه خير است روان نشده،"

 " وَ اجْعَلْ شُكْرِي لَكَ عَلَى مَا زَوَيْتَ عَنِّي أَوْفَرَ مِنْ شُكْرِي إِيَّاكَ عَلَى مَا خَوَّلْتَنِي:  شكرم را بر آنچه از من باز داشته‏اى افزون‏تر از شكرم بر آنچه به من عنايت كردى قرار ده،"

خدایا! مرا به گونه ای قرار بده تا با دیدن اهل دنیا به خدایی تو شک نکنم و اطمینان داشته باشم که آنچه نصیب من شده بهترین ها است و به جهت نعماتی که ندارم بیش از آنچه دارم شکر کنم، اهل دنیا باید از غنای ما نسبت به دارایی هایشان آگاه باشند و بدانند که نعمتهایشان به چشم ما نمی آید و بدانند خدا به ما نعمات و الطافی عطا کرده که بیش از همه نعمات دنیایی آنان ارزشمند است.

"روش مقابله با دشمن"

حضرت در مواجهه با دشمنان خود در دعای 49 آموزشهایی می دهند:

گاهی اوقات ما از وجود دشمن خود مطلع هستیم و می دانیم که علیه ما کارهایی می کند و گاهی  هم اقرار می کند. همه ما یک "عدوّ مبین" داریم که لحظه به لحظه علیه ما کار می کند.

"عَدُوٍّ انْتَضى‏ عَلَىَّ سَيْفَ عَداوَتِهِ، وَشَحَذَ لى ظُبَةَ مُدْيَتِهِ، وَ اَرْهَفَ لى شَبا حَدِّهِ، وَ دافَ لى قَواتِلَ سُمُومِهِ، وَ سَدَّدَ نَحْوى صَوآئِبَ سِهامِهِ، وَلَمْ تَنَمْ عَنّى عَيْنُ حِراسَتِهِ، وَاَضْمَرَ اَنْ يَسُومَنِى الْمَكْرُوهَ، وَ يُجَرِّعَنى زُعاقَ مَرارَتِهِ :

  دشمنى كه شمشير دشمنيش را بر من برهنه نموده، و دم تيغش را عليه من تيز كرده، و سر نيزه‏اش را به قصد حمله بر من تند ساخته، و زهرهاى كشنده‏اش را به آشاميدنيم آميخته، و مرا آماج تيرهاى خود نموده، و ديده مراقبتش از من نخفته، و تصميم پس چه بسا 
گرفته كه به من زيانى رساند، و از آب ناگوار و تلخش به من بچشاند،"

خدایا من دشمنانی دارم که آماده آسیب رسانی به من هستند و انواع سموم کشنده را برای من آماده کرده اند. ممکن است دشمنی به صورت حسادت باشد یا خود کم بین باشد و دلایل مختلفی که اجمالا باعث دشمنی با من شده است و این فرد نقشه می کشد که چگونه به من آسیب برساند. در باطن هم منتظر است و دوست دارد که پشت سر هم گرفتاری در زندگی من ایجاد شود.

 
"-فنظرت يااِلهى - اِلى ضَعْفى عَنِ احْتِمالِ الْفَوادِحِ، وَعَجْزى عَنِ الْاِنْتِصارِ مِمَّنْ قَصَدَنى بِمُحارَبَتِهِ، وَ وَحْدَتى فى كَثيرِ عَدَدِ مَنْ ناوانى، وَ اَرْصَدَ لى بِالْبَلآءِ فيما لَمْ اُعْمِلْ فيهِ فِكْرى:  

 ولى تواى خداى من - ناتوانى و ضعفم را از تحمل بارهاى گران، و عجزم را از انتقام گرفتن از آن كه قصد كارزار - من كرده، و تنهايى مرا در برابر بسيارىِ عدّه كسانى‏كه با من دشمنى نموده، و در حال بى‏خبرى من در كمين گرفتار كردن من نشسته‏اند در نظر گرفتى،"

خدایا می دانی که من در مقابله با او تنها هستم، از سوی دیگر باور دارم اگر من حق باشم و درست زندگی کنم قطعا خدا به من کمک می کند. شمشیر او را کند می کند و پشت او را به خاک می مالد و از جایگاهی که قرار دارد او را برمی گرداند، یقین دارم خدایی دارم که مشکل مرا پیگیری می کند.

تعجیل در فرج بقیة الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف صلوات