.


ميلاد با سعادت سفير الله (امام حسين) (ع) و سيد المتقين(امام زين العابدين)(ع) و عبدالصالح (حضرت ابوالفضل العباس)(ع) را به وجود مقدس يوسف فاطمه (عج) تبريك و تهنيت عرض مي‌كنيم.

برای شناخت حضرت اباالفضل العباس (ع) باید به ساحت مقدس معصومین (ع) مراجعه کرد اباالفضل را باید از لسان اباعبدالله (ع) و امام سجاد (ع) شناخت یا از لابلای کلام خود ایشان با حقیقت وجودی اباالفضل (ع) آشنا می شویم.

برای ورود به این حریم قاعده ای لازم است:

 تا نباشی آشنا زین پرده رازی نشنوی

                                                               گوش نامحرم نباشد جای پیغام سروش

« فَأَبْدَلَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِمَا جَنَاحَيْنِ يَطِيرُ بِهِمَا مَعَ الْمَلَائِكَةِ فِي الْجَنَّةِ كَمَا جَعَلَ لِجَعْفَرِ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع وَ إِنَّ لِلْعَبَّاسِ عِنْدَ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَنْزِلَةً يَغْبِطُهُ بِهَا جَمِيعُ الشُّهَدَاءِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ «[1]

« ...خداى مهربان در عوض دستهاى عباس عليه السّلام دو بال به وى عطا كرد تا بوسيله آنها در بهشت با ملائكه پرواز نمايد. كما اينكه اين نعمت را نيز به جعفر بن ابى طالب عطا كرد.

حضرت عباس عليه السّلام نزد خدا يك مقام و منزلتى دارد كه فرداى قيامت جميع شهيدان براى آن غبطه ميخورند.»

در توضیح روایت امام سجاد (ع) می توان گفت: حمزه سید الشهداء اسد رسول الله است (شیر رسول خداست) اما  به جایگاه حضرت عباس در قیامت غبطه می خورد، همه شهداء به جایگاه ایشان غبطه می خورند حتی جعفر طیار که نماز منسوب به او در هر زیارتی با زائر همراه  است به جایگاه اباالفضل (ع) غبطه می خورد. جعفر طیار کسی است که حضور او در زندگی مومنین پررنگ و درخشان است امّا جعفر طیار با چنین جایگاهی چشم به مقام اباالفضل (ع) دوخته است  جایگاه هیچ یک از شهداء با جایگاه اباالفضل (ع) قابل قیاس نیست تمام شهداء در قیامت از صدر تاریخ تا پایان دنیا به مقام حضرت عباس (ع) غبطه می خورند.

ما برای شهدای جنگ بدر حساب خاص باز می کنیم  روایت می گوید: اگر کسی در زمان غیبت منتظر ثابت قدمی باشد مانند کسانی است که در جنگ بدر در رکاب پیامبر (ص) به شهادت رسیده است حتی شهدای جنگ بدر با چنان جایگاه و ارزشی که نزد خدای سبحان به مقام دارند اباالفضل العباس غبطه می خورند، در ترازوی سنجش اعمال در قیامت همه شهدای جنگ بدر در یک کفه ترازو جای می گیرند و اباالفضل در کفه دیگر.

«بده ساقی می باقی»

بزرگی گفته است: حضرت اباعبدالله الحسین (ع) به اذن خداوند سبحان در عالم همه کاره است اما وجود مقدس اباعبدالله (ع) همه کاره عالم را وجود مقدس اباالفضل العباس می داند، امور به دستان مبارک امام حسین (ع) امضاء می شود و مجری در حقیقت ، حضرت اباالفضل العباس است در حقیقت حضرت عباس دربان و وزیر اعظم امام حسین (ع) هستند.

همچنین این بزرگ می گوید: تصور نکنید حضرت اباالفضل فقط در کربلا ساقی هستند بلکه هر جا سقایتی هست مشکی در دستان اباالفضل است  و اوست که به هر طالب معرفتی آب معرفت و محبت اهل بیت را می چشاند ، او می گوید: زمانی من در عالم شهود جناب حافظ را دیدم که می گفت: این غزل را در وصف اباالفضل (ع) سروده ام :

شاه شمشاد قدان خسرو شیرین دهنان

                                                           که به مژگان شکند قلب همه صف شکنان

مست بگذشت و نظر بر من درویش انداخت

                                                      گفت ای چشم و چراغ همه شیرین سخنان

تا کی از سیم و زرت کیسه تهی خواهد بود

                                                                    بنده من شو و برخور ز همه سیمتنان

کمتر از ذره نه‌ای پست مشو مهر بورز

                                                             تا به خلوتگه خورشید رسی چرخ زنان

با آنچه این بزرگوار از عالم شهود بیان می کند در می یابیم که هر گاه در این عالم سرحال و خوشحال و مسروریم از دستان ساقی کوثر در عالم معنا شراب معرفت نوشیده ایم.

در شب تولد اباالفضل (ع) یک درخواست از حضرت داریم که:

یابن امیرالمومنین (ع) مستی دائم و می باقی و خوشی همیشگی می طلبیم تا دنیایمان را در خدمت اهل بیت (ع) سپری کنیم و برزخ و قیامتشان جدای از آنان نباشد.

«يا کاشف الکرب عن وجه الحسين اکشف کربي بحق اخيک الحسين »  «اي برطرف کننده غم و اندوه از روي حسين بحق برادرت حسين ، اندوه و مشکل مرا برطرف کن  ».




[1] زندگانى حضرت امام حسن مجتبى عليه السلام ( ترجمه جلد 44 بحار الأنوار) ؛   ؛ ص319

 
هديه به پيشگاه مطهر و مقدس امام حسين عليه السلام صلوات







محتوای مرتبط