.

 

گزیده ای از کلاس نهج البلاغه (با موضوع پیامدها ) استاد محترم خانم زهره بروجردي                    

توسط خانم  ف . نوربخش                                                                                            

 ره‌آورد تقوي:

خطبه 130فراز 4 « وَ لَوْ أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضَ كَانَتَا عَلَى عَبْدٍ رَتْقاً ثُمَّ اتَّقَى اللَّهَ لَجَعَلَ لَهُ مِنْهُمَا مَخْرَجاً فَلَا يُؤْنِسَنَّكَ إِلَّا الْحَقُّ وَ لَا يُوحِشَنَّكَ إِلَّا الْبَاطِلُ فَلَوْ قَبِلْتَ دُنْيَاهُمْ لَأَحَبُّوكَ وَ لَوْ قَرَضْتَ مِنْهَا لَأَمَّنُوك‏»

اگر درهاي آسمان و زمينها به روي بنده‌اي بسته شده باشد و او تقواي الهي را پيشه كند، ‌خداوند راهي از زمين و آسمان براي او خواهد گشود . اي ابوذر چيزي جز حق مايه آرامش تو نشود و چيزي غير از باطل تو را به وحشت نيفكند . اگر تو دنياي آنها را پذيرفته بودي تو را دوست مي‌داشتند و اگر سهمي از آن را به خود اختصاص مي‌دادي به تو امان مي‌دادند .

تقوي درمرحله اول پرهيز از مخالفت با خداي سبحان و انجام طاعت است و در مرحله بالاتر پرهيز از رؤيت و ديدن خود و حول وقوه خود است به عبارت ديگر اگر توفيق بر ترك معصيت را لطف حق نبينيم و به تلاشهاي خود نسبت دهيم ، تقواي مراتب بالا را رعايت نكرده‌ايم . چنانچه امام صادق (ع) مي‌فرمايند لا حول ولاقوه يعني هيچ حائل و مانعي براي معصيت نيست مگر اينكه خداي سبحان آن مانع را ايجاد مي‌كند تا براحتي انسانها مرتكب گناه نشوند چنانچه قوه‌ي بر طاعت و بندگي را هم خداوند عطا مي‌كند .

حال اميرالمومنين (ع) مي‌فرمايند كسي كه به اين درجه متعالي برسد و تقواي الهي را رعايت كند ، از سختي‌ها و مشكلات خارج شده و از آسمان بارش رحمت و از زمين خروج بركات را شاهد خواهد بود البته سوالي پيش مي‌آيد كه آيا تمام متقيان كه در راس آنان حضرات معصومين قرار دارند، دچار گرفتاري و ظلم ظالمان نشدند؟

شارحين نهج البلاغه مي‌فرمايند: انسان تا در دنياست دچار گرفتاري هست و مشكلات او به طور كامل حل نمي‌شود ولي اگر متقي باشد ديد او عوض مي‌شود و از مشكل به طرف تسليم و صبر و توكل و شكر و رضا و مشاهده باطن مشكلات خارج مي‌شود چنانچه حضرت اباعبدالله عليه‌السلام در اوج مصيبت كربلا اللهم لك الحمد حمد الشاكرين را مي‌خواند پس اولين ره‌آورد تقوي ، عدم توقف در مشكل و خروج وعبور از آن و رعايت مرز شريعت است كه اين اوج كمال و ارتقا مي‌باشد.

دومين ره‌آورد تقوا قرار گرفتن انسان در فضاي وسيع و حركت از ضيق به سعه و خروج از تنگناي مشكلات به سوي فراخ بندگي است .

سومين ره‌آورد تقوا و عدم مخالفت با حق ، توفيقاتي همچون خروج از جهل به سوي علم و پيوست به سوي اولياي حق و قرار گرفتن در فضاي معرفت و فضايل اخلاقي است .


 هدیه به پیشگاه مطهر امیرالمومنین علیه السلام صلوات