.

اجتماع و دغدغه‌هاي نوجوانان

هر نوجوان به عنوان يك نياز اساسي، براي ورودي موفقيت آميز به جامعه، احتياج به آموزش‌هاي گوناگون دارد كه بخشي از اين آموزش‌ها در خانه و بخشي ديگر در مدرسه آموخته مي‌شود و بخشي نيز بايد در جايگاهها و مراكزي چون پاركها، آموزشگاهها ، كتابخانه‌ها، سالن‌هاي ورزشي و مراكز تفريحي و سرگرمي فرا گرفته شود.

آموزش‌هاي مختلف كه در هر زمينه صورت مي‌گيرد، نوجوانان را براي برخورد با مشكلات و رويارويي با معضلات فردي و اجتماعي آماده‌تر و پر توان‌تر مي‌سازد و هر چه دامنه اين تعليمات گسترده‌تر و به دفعات پي در پي انجام پذيرد ، كارآيي و توانمندي آنها افزايش مي‌يابد.


چگونگي رفتار با نوجوانان

بايد دانست كه نيازها ، مسائل و مشكلات اين دوره سني، به طور كلي و بدون در نظر گرفتن شرايط خاص خود، قابل مقايسه با مقاطع سني ديگر انسان نيست.

نوجوانان در اين مرحله سني، هرگز زير بار فشار و زور نمي‌روند و هر گونه سختگيري كه توسط مسئولان و بزرگترهايشان درباره آنان به كار برده شود، چنانچه در همان لحظه رويارويي، واكنش‌هاي تندي از خود نشان ندهند و يا قادر به ابراز آن نباشند، به محض خروج از ميدان آن جريان و مكان، بار ديگر با شدت بيشتري به سوي ديدگاهها و خواسته‌هاي خود مي‌شتابند و مشكلات خود و جامعه را دو چندان پيچيده‌تر مي‌كنند مگر اينكه با آموزش‌هاي لازم و برنامه‌هاي سودمند فراگير، ضمن فراهم كردن امكانات پژوهشي در جهت كنكاش و تلاش هر چه بيشتر آنان به تربيتي كه به شخصيت و اعتبار شخصي و به رشد عقلي و رواني آنها خللي وارد نيايد، موجبات خروج بار اضافي انرژي و تخليه رواني‌شان را فراهم كنيم و سرانجام آنان را با هدفهاي والاي اجتماعي جامعه سازگار سازيم.

منبع  : بلوغ ، مشكلات رواني جوانان و نوجوانان ، افت تحصيلي            اكرم (گيتي) حيدري

اللهم صل علي محمد و آل محمد و عجل فرجهم






محتوای مرتبط