.

نوجوانی و هویت

همچنانكه  هر فرد بايد نقش جنسيّت خويش را ( مذكر - مؤنث ) فراگيرد لازمست از تواناييها و استعدادهاي خويش نيز، آگاه گردد تا دريابد قادر به انجام چه كارهايي مي‌باشد، در دوران نوجواني، احساس داشتن استعدادهاي گوناگون شكوفا مي‌شود: متأسفانه، تواناييهاي واقعي با آنچه از استعدادها درك مي‌گردند، تفاوت بسيار دارند. ارزيابي واقعي تواناييها با بالارفتن سن نسبت مستقيم دارد، زيرا با افزايش تجربه، جوانان قادر خواهند بود از نقاط مثبت و منفي خويش بهتر آگاه شده و بر اساس آن از تواناييهاي خويش انتظار انجام كارهاي گوناگون را داشته باشند.


رشد عقلاني در دوران نوجواني

امروزه اغلب روانشناسان، رشد انسان را شامل رشد جسماني، اجتماعي، عقلاني ، عاطفي مي‌دانند. رشد و تحوّل به تغييرات در ساختار و كاربرد ويژگيهاي انسان مربوط است.

رشد عقلاني در يك تقسيم بندي به چند مرحله تقسيم مي‌شود:

1- مرحله جسمي - حركتي ( تولد تا 2 سالگي ) در اين سنين كودك در مي‌يابد كه اشياء داراي ثبات هستند و رابطه آنها را در مي‌يابد.

2- مرحله پيش عملياتي ( 2 تا 7 سالگي ) : در اين سنين كودك شروع به يادگيري مفاهيم پيچيده از تجربه‌هايي مي‌نمايد كه در اختيار دارد مثلاً صندلي براي نشستن ، لباس براي پوشيدن و ...

3- مرحله عمليات محسوس ( 7 تا 11 سالگي ) كودك شروع به سازمان دادن اطلاعات منطقي نموده با دستكاري آنها، مهارت كسب مي‌كند.

4- مرحله عمليات صوري - انتزاعي ( 11 سالگي و بالاتر- نوجواني ) در اين مرحله نوجوانان قادر به تجزيه و تحليل عقايد بوده و ارتباطات مكاني و زماني را درك مي‌كند.

اين تقسيم بندي گوياي آنست كه رشد عقلاني پيوسته بوده و بر پايه رشد قبلي است. عمليات عقلاني، مداوم و متوالي و مرتب هستند. وراثت يا محيط، ممكن است، رشد عقلاني را سرعت بخشيده يا كاهش دهند.

منبع: روانشناسي نوجواني   رشد / رفتار/ مسائل و ارائه راه‌كارها    دكتر سياوش خليلي شوريني

اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم






محتوای مرتبط