.

 

 

بـوســـيـدن كــــودك

 

یکی از مصادیق محبت کردن، در آغوش کشیدن و بوسیدن کودک است . کودک نیز متقابلا عاطفه ی خود را به وسیله ی بوسیدن پدرو مادر یا دیگران نشان می دهد .

پیامبر اکرم می فرماید :اکثروا من قبلة اولادکم فان لکم بکل قبلۀ درجه فی الجنه ، ما بین کل درجه خمس مأه عام

فرزندان خود را زیاد ببوسید ،زیرا با هر بوسه ، برای شما مقام و مرتبتی در بهشت فراهم می شود که فاصله ی میان هر مقامی ،پانصد سال است .(محجه البیضاء ج2 ص 64)

تردیدی نیست که خوبی یک خانواده ، به محبت متقابلی بستگی دارد که د رآن حکمفرما است ، لذا بر پدر و مادر  لازم است در خانواده ، محیطی آکنده از مهر و عواطف ایجاد نموده و راه تفاهم و همکاری را برای فرزندان خود باز نمایند ، وقتی کودکان در چنین محیط خانوادگی پرورش یابند ، می توانند این محیط را به بیرون خانه نیز منتقل سازند و در اجتماع ، با مردم نیز با مهر و محبت رفتار کنند .

بنابراین از وظایف لازم پدران و مادران آن است که متعهد جهات روحی کودک باشند و او را از محبت تغذیه نماید ،چنان که متعهد تغذیه بدنی او هستند ، زیرا غذای روحی و عاطفی  در رشد و نمو کودک بیش از غذای مادی اهمیت دارد .

اقرع ابن حابس می گوید: دیدم پیامبر صلی الله علیه و اله فرزند خود ، حسن را می بوسد ، عرض کردم من ده فرزند دارم که هیچ یک از آن ها را نبوسیدم ،پیامبر صلی الله علیه و اله فرمود: کسی که ترحم نکند ، به او ترحم نخواهد شد (تفصیل وسائل الشیعه ج3 ص 315)

وقتی کودک حس کرد  که پدر و مادر ، از او غافل هستند و عنایت و محبت به او ندارند ، در دل او کینه ای نسبت به آن ها پدید می آید و می خواهد از اجتماعی که د رآن زندگی می کند انتقام بگیرد.

گاهی این حالت ، منجز به ناهنجاری های روانی می شود که ممکن است حتی جرم و جنایت را به دنبال داشته باشد  ، لذا اسلام ، مربیان را موظف به ترحم به کودک می داند و به والدین توصیه می کند که باید در بهترین وضع و شرایط کودک را از محبت و عواطف سیراب نمود ، اگرچه افراط در محبت را تجویز نمی کند .

افراط در محبت، کودک را متکی به والدین پرورش می دهد ، چنین کودکی نمی تواند مستقل و جدا زندگی مناسبی داشته باشد .

پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله فرمودند : (من کان له صبی فلیتصاب له)

هر که دارای کودک خردسال باشد ، باید خود را با عوالم کودکانه ی او هماهنگ سازد (تفصیل وسائل الشیعه ج3 ص 315) بوسیدن کودک یک پرورش حسی است که او را تلطیف می سازد .

 منبع : اسلام و تعلیم و تربیت  دکتر سید محمد باقر حجتی

م.ك

 






محتوای مرتبط