.

 

 
    چكيده تفسير زيارت جامعه كبيره استادگرامي خانم زهره بروجردي           (جلسه 54 ) ادامه فراز خیرته
 

در خدمت زیارت جامعه‌ی کبیره هستیم جلسات قبل عرض کردیم که در زیارت جامعه زائر گاهی در حضور است و گاهی در غیاب و این فراز از فراز‌هایی است که زائر در غیاب است. دلیل این حضور و غیبت آن است که معصومین ابتدا ناز می‌کشند و به نوازش می‌برند و بعد از اینکه معرفتی نصیب زائر شد بنای ناز کردن می‌گذارند تا میزان ثبات قدم زائر معلوم شود.

در خدمت عبارت «خیرته» هستیم زائر به حضرات معصومین عرض می‌کند شما معصومین برگزیدگان خدای سبحان هستید شما را خدای سبحان در بین تمام موجودات انتخاب کرده است.

بهترین‌های عالم شمائید. انتخاب خدای سبحان هم در عالم امر بوده و هم در عالم خلق، هم در عالم ارواح بهترین‌ها شما هستيد و هم در عالم تکوین و در نظام آفرینش. شما در عالم عقول مجرد و ارواح افضل هستید.

عبارت خیار و خیر و اختیار از یک خانواده است. وقتی سخن از اختیار است یعنی جمعي موجود بودند و حضرات معصومین از ميان آنان به عنوان بهترین‌ها اختیار شده‌اند.

چرا عبارت خیرته برای حضرات معصومین به کار رفته در حالیکه روایات فراوانی از اين نكته‌ها حكايت مي‌كنند كه آنان اولین مخلوقات عالمند؟ آیا اولین مخلوقند و یا از میان جمعی برگزیده شده‌اند؟ در جواب می‌گوئیم تمام مخلوقات قبل از آنکه خلق شوند در علم خدای سبحان موجود بودند آنان زمانی که همه‌ی خلایق در علم خدا حاضر بودند در آن زمان بهترین‌ها حضرات معصومین معرفی ‌شدند.

در روایتی در تفسیر نور الثقلین از قول پیامبر(ص) آمده است: «أَنَا أَفْضَلُ مِنْ جَبْرَئِيلَ وَ مِيكَائِيلَ وَ إِسْرَافِيلَ، وَ مِنْ جَمِيعِ الْمَلَائِكَةِ الْمُقَرَّبِينَ، وَ مِنْ حَمَلَةِ الْعَرْشِ وَ أَنَا خَيْرُ الْبَرِيَّةِ، وَ أَنَا سَيِّدُ وُلْدِ آدَمَ» «من از جبرئیل، میکائیل، اسرافیل و از جمیع ملائک مقرب برترم و من بهترین مخلوقاتم من بهترین اولاد آدم هستم.»

اهل لغت اختیار و خیره را به معنای ابانه(جدا کردن) دانسته‌اند همچنین که آن را در استخلاص و اختصاص گفته‌اند. اگر عبارت را در معنای ابانه بدانیم از ماده‌ی بنیونیت و جدایی است یعنی خداوند معصومين را از سایر مخلوقات جدا کرده است.

و اگر در معنای استخلاص معنا کنیم خواهیم گفت خداوند حضرات معصومین را از هر چيز خالص کرده است و تنها برای خویش نگه داشته است مقام قرب به حق براي آنها مقامی است که در پی همین معنا حاصل شده . خداوند تنها حضرات معصومین را برای قرب به خویش برگزیده است.

و اگر خیرته، اختصاص باشد یعنی خداوند سبحان حضرات معصومین را اختصاص به مقامی داد که احدی به این مقام دست پیدا نمی‌کند

در توضيح معاني ذكر شده مي‌گوييم :

خيرته يعني خدا واقعا معصومين را در جايگاه خاصي در نظام عالم قرار داده  جايگاهي كه هيچ پيامبر اولو العظمي در اين جايگاه قرار ندارد و هيچ ملك مقربي به اين جايگاه راه نمي‌يابد خدا آنان را از هر آلودگي تطهير كرده و با علمي كه نسبت به ساختار وجودي آنان داشته است آن را از همگان ممتاز ساخته است و فضيلتي به آنها عطا كرد كه اين فضيلت براي هيچ پيامبر و هيچ ملكي مطرح نشده است خيرته در معناي ديگر يعني خداوند سبحان به حضرات معصومين جايگاه قرب خاصي عنايت كرده جايگاه فضائل آنهاست كه با فضايل هيچ كس در عالم قابل مقايسه نيست، دوم قرب و نزديكي آنها نسبت به حضرت حق است كه چنين قرب به حق نصيب كسي نمي‌شود زيرا آنان از خداوند تنها مقام بندگي خداي سبحان را درخواست كرده اند و افتخار خويش را در بندگي او دانسته‌اند همين انتخاب از سوي آنان سبب شد تا برگزيده حق شوند و قرب به حق نصيبشان شود براي مثال خداوند سبحان در قرآن به حضرت مريم مي‌گويد :« إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاكِ‏ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفاكِ‏ عَلى‏ نِساءِ الْعالَمينَ (42: آل عمران)»

(«اى مريم! خدا تو را برگزيده و پاك ساخته؛ و بر تمام زنان جهان، برترى داده است.)

خداوند مريم را برگزيد و از هر رجسي پاك نمود و او را بر زنان عالم برتري داد اما مقام شفاعتي به حضرت مريم عطا نشد كسي به حضرت مريم شفيعه‌ي روز جزا نمي‌گويند در حاليكه وجود مقدس ناموس هستي حضرت زهرا (س) ام الائمه شفيعه‌ي روز جزا است ائمه نه تنها در دنيا برگزيده‌اند كه در قيامت نيز برگزيده حق اند .

هميشه عرض كرده‌ايم پشت پرده هر عبارتي كه ما در زيارت جامعه در محضر معصومين بر زبان مي‌آوريم درخواستي نهفته است و هر چه ما با معصومين ارتباطمان محكمتر شود جاي خود را در نظام عالم بيشتر پيدا مي‌كنيم، ارتباط با وجود انتخاب شدگان عالم سبب مي‌شود كه فرد از سردرگمي و حيراني نجات يابد و جايگاه خود را در عالم بيابند زائر در ارتباط با برگزيدگان به اين نكته پي مي‌برد كه خداوند به هر كسي اجازه ارتباط با بهترين‌هاي عالم را عطا نمي‌‌كند مگر آنكه نفس صاحب دلي در حق به اجابت رسيده باشد زائر در ارتباط با معصوم به اين نتيجه مي‌رسد، به بركت لطفي كه از سوي حق نصيبش گشته به او اجازه داده شده به بهترين‌هاي عالم سلام كند و عرض ارادت نمايد و در حضورشان حاضر شود و به زيارتشان برود و مدح و ثنايشان را بكند، رسيدن به اين جايگاه براي زائر به نوعي خودشناسي است .

اگر زائر جايگاه برگزيدگان عالم  را شناخت در مي‌يابد كه او خود در فردي بي‌مقدار و بي‌ارزش نيست زيرا به لطف حضرت حق به او اذن ارتباط با بهترين‌هاي عالم برايش صادر شده و به او اجازه داده شده تا با معصومين بر سر يك سفره بنشيند و با آنها ارتباطي مستمر داشته باشد  .

وقتي زائر به حضرات معصومين به عبارت خيرته سلام مي‌دهد يعني از خداي سبحان طلب مي‌كند تا ائمه واسطه زائر شوند و او را در جمع خلايق برگزيدند و از عامه مردم جدايش نمايند تا در شمار عوام باقي نماند يا حتي خداي ناخواسته در شمار افراد بي‌ثمر جاي بگيرد  زائردر اين درخواست  نمي‌خواهد حتي در شمار متوسطين مردم باشد بلكه مي خواهد چون فضه خادمه اهل بيت شود و يا چون سلمان ،ابوذر و مقداد شود او مي‌خواهد اگر گناه چهره‌اش را مكدر و قلبش را زنگار زده كرده به دعاي «خيرته» از اين كدورت و از اين زنگار رها شود و او مي‌خواهد چون بزنطي در يك شب ره صد ساله را طي كند، مگر چنين نبود كه فضه قبل از آن كه خادمه بيت ولايت شود بت پرستي هندي بوده و يا سلمان قبل از اسلام زرتشتي زاده بوده اينان برگزيدگاني هستند كه به انتخاب برگزيده‌ترين مخلوقات عالم برگزيده شده‌اند اگر بهترين‌هاي عالم واسطه فيض شوند و از خداي سبحان رهايي ما را از اسارت نفس طلب كنند شايد روزي ما نيز بواسطه نفس قدسي حضرات معصومين از عوام مردم ممتاز گرديم و امكان رشد كمالات براي ما فراهم گردد .

حزب يعني جماعت . يك طايفه . دار و دسته ، گروهي كه از جهت اعتقاد ي هم صنف هستند .

بالاصاله حزب الله معصومين هستند . عبارت حزبه : یعنی شما حضرات معصومين حزب خدا هستيد دار و دسته خدا هستيد گروه توانمندي هستید كه قرآن در سوره مباركه مائده مي‌فرمايد :

« فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ‏ (المائده :56)»  (حزب و جمعيّت خدا پيروز است. (56))

گروهي كه قطعا هميشه غالبند و هرگز مغلوب نمي‌شوند در سوره مجادله آمده است « إِنَّ حِزْبَ‏ اللَّهِ‏ هُمُ الْمُفْلِحُونَ (22)» « آنها«حزب اللَّه»اند؛ بدانيد«حزب اللَّه» پيروزان و رستگارانند. (22)  »

خداوند غلبه، فلاح و رشد را در وجود حزب الله به ودیعه گذارده است.

كامل ترين مصداق حزب الله در عالم معصومين هستند به همين جهت معصوم غالبي است كه هيچ گاه مغلوب نمي‌شود اگر سوال شود كه تاريخ گاهي از مغلوب شدن حضرات معصومين سخن مي‌گويد مثلا در طول تاريخ ديده شده امام معصومي تبعيد شده و يا بدن مطهرش زير سم اسب قرار گرفته و يا مسموم شده اينها خود نوعي مغلوبيت است نه غالب شدن در جواب مي‌گوييم وجود مقدس حضرات معصومين هرگز مغلوب نمي‌شوند شايد تاريخ گواهي از مغلوبيت جسم آنها مي‌دهد اما هيچ گاه گواهي بر مغلوبيت شخصيت آن بزرگواران نخواهد داد. شخصيت معصوم مغلوب نيست جسم او زير سم اسب می‌رود اما شخصيت او هميشه مي‌درخشد . حسين(ع) هميشه در حال درخشيدن است .

آنان توانمندانی هستند که خداوند قدرت محض را در اختيار آنها نهاده داده است ذره‌اي ضعف و عجز و شكست در وجودشان راهی ندارد.

 و هرکس پذیرای ولایت آنان باشد از ویژگی‌هایشان بهره می‌برددر سوره‌ی مباركه مائده می‌گوید: « وَ مَنْ يَتَوَلَ‏ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ (56)»

(و كسانى كه ولايت خدا و پيامبر او و افراد باايمان را بپذيرند، پيروزند؛ (زيرا) حزب و جمعيّت خدا پيروز است. (56) )

اگر كسي ولايت معصومين را بپذیرد قطعاً غالب است. پذيرندگان ولايت هيچ گاه مغلوب نمي‌شوند در حساس ترين زمانها غلبه با آنهاست . اگر سوال شود در حالیکه معصومين حزب الله‌اند و حزب الله همیشه غالب است پس چرا بايد نگران مغلوبيت شريعت باشيم، نگران مغلوبيت ديانت و حق باشيم نگران مغلوبيت مومنان باشيم؟ در پاسخ مي‌گوييم شريعت از آن جهت كه از سوي حضرت حق مورد حمايت قرار مي‌گيرد هميشه غالب است و اگر كسي در خط شريعت گام بردارد به يقين مغلوب نخواهد شد ولو در ظاهر شكست خورده به نظر بیاید زیرا معیار‌های عامه مردم برای شکست و پیروزی با معیار‌های اسلام متفاوت است.

اگر كسي در خط شريعت باشد و در مسير حق حركت كند هميشه غالب است و لو با بدن قطعه قطعه، و یا با نوشیدن زهر و یا اسارت. شهدا همیشه غالبند اگر افراد در خط شريعت نباشند جايي براي نگراني وجود دارد در غير اين صورت نگراني معنا ندارد زيرا خدا وند سبحان فرموده است « إِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ » حزب الله همیشه غالب است. در راس حزب الله معصومين و بعد نماينده معصوم است اگر همه دنيا عليه ولايت بسیج شوند و نقشه بکشند تأثیری بر حقیقتو اصل ولایت نخواهد گذاشت.

در پشت پرده عبارت حزبه از حضرات معصومین در خواست می‌کنیم تا ما را حزب اللهی کنند یعنی در میان گروه و دسته‌ای قرار گیریم که مورد رضایت خداوند سبحان‌اند. حزب اللهي شدن يعني آراسته به خلق و خوي معصوم گشتن و آنكه تمام اعتقادات فرد حقه باشد و عملكردش مطابق نظر معصوم باشد نه از روي هوي و هوس . آيين نامه حزب الله یعنی زير نظر ولايت معصوم حرکت کرده است هر افراط و تفريطي مخالفت است و مخالفت با نظر ولي مغلوبيت است .

هديه به پيشگاه مطهر امام هادي عليه السلام صلوات






محتوای مرتبط